Elämystä ei toisinneta, se luodaan uudelleen
  • REWORK

Elämystä ei toisinneta, se luodaan uudelleen

Elämystalous on nousussa myös kaupallisen kiinteistön alalla. Tutustuin elämykselliseen Mokrin House -etätyötilaan ymmärtääkseni, mistä elämys syntyy ja miten se kääntyy liiketoimintamalliksi.


Photo: Branislava Brandić / Mokrin House

Coworking-konseptit ovat tasaisesti vallanneet tilaa toimistokiinteistöissä ja Reuters:n mukaan jaettu sekä joustava työtila voisi kattaa jopa 30 % toimistoneliöistä vuoteen 2030 mennessä. Coworking-konseptien mukana päätään on nostanut elämystalous. Markkinoille on tullut erilaisia resort-tyylisiä työtiloja, joissa WiFin ja tilan lisäksi tarjolla on kaikki mitä elämiseen tarvitaan - ja vähän päälle.


Coworking/coliving-tilat sijoittuvat yleensä lämpimiin maihin, joissa hintataso on huomattavasti länsimaita halvempi, jotta länsimaissa peruspalkkaa tienaava saa elämystilassa luksusta oman palkan rajoissa.

Serbian maaseudulla Mokrin-kylässä sijaitseva Mokrin House on rakennettu samalla ajatuksella. Tämä yhdeksi maailman parhaaksi coworking-tilaksi nimetty kohde on tuttu myös REWORK’17-tapahtumasta, jossa nähtiin tilan toimitusjohtaja Ivan Brkljac. Kävin tutustumassa tilaan paikan päälle selvittääkseni, miten elämys työtilassa syntyy, ja miten se muuttuu liiketoiminnaksi.


Mokrin Housen konsepti on yksinkertainen ja ilmenee heti portista sisään astuessa: Kauniit, mukavat ja modernit asuin- sekä työtilat, kattava WiFi-yhteys ja asiakaspalvelu kellon ympäri keskellä seesteistä maalaismaisemaa. Päälle ynnätään herkullista kotiruokaa kolme kertaa päivässä, sekä lähes aina käytössä olevat kokit ja baarimikot. Paperilla konsepti muistuttaakin modernia Bed & Breakfastia. Sinänsä kiva, muttei alkuunkaan elämyksellinen työtila. Ja kuitenkin, jossain tuolla herkullisen ruoan, monipuolisten tilojen ja kolmannen Dzindzovan (paikallisen gini-juoman) kohdilla syntyy taikaa: impromptu-työpajoja, Serbian kielen alkeet lounaan ääressä, keskustelu Wordpressin rakenteesta tähtitaivaan alla. Tuloksena saadaan digitaalisen nomadin paratiisi, jossa luodaan liikesuhteita, inspiroidutaan ja löydetään uusia ratkaisuja pitkään riivanneisiin työpulmiin.


Brkljac nimeää aidon välittämisen ja intohimon elämyksen päätekijäksi.

”Me todella uskomme, että vieraanvaraisuus on oleellinen osa tarjoamaamme kokemusta. Suurin osa asiakkaistamme tulevat Mokrin Houseen saadakseen työt tehtyä. Auttaaksemme asiakkaita saamaan työnsä tehtyä, me pyrimme hoitamaan heidän puolestaan kaikki sekalaiset arkipäiväiset tehtävät - kuten kokkaamisen, siivoamisen, pyykkäämisen ja jopa työmatkat. Kaikki mitä asiakkaan tarvitsee hoitaa itse, on tehdä työtä, levätä ja tavata samanmielisiä ihmisiä. Periaate henkilökuntamme ajatusmallin takana on yrittää keksiä mitä asiakkaat voisivat tarvita, ennen kuin he itse tietävät sitä tarvitsevansa.”


Elämys on uusi ominaisuus toimistoissa ja sen rakentaminen saattaa uutuudessaan kuulostaa pelottavalta tehtävältä. Kuitenkin perustekijöihin purettuna konsepti toimii kuin mikä tahansa muukin toimisto. Ensin persoonallinen idea, sitten brändin mukainen fyysinen tila, lopuksi kuunnellaan asiakasta ja kehitytään. Brkljac avasi prosessiaan elämyksen luomisen takana:


”Pääpiirteinen idea oli selvä alusta alkaen. Mutta tottakai koko prosessi kehittyi vuoden 2016 julkaisusta lähtien. Esimerkiksi, lisäsimme kuljetuksen palveluiden listaan, mukaudumme nyt useampaan ruokavalioon kuin alussa, lisäsimme kuntosalin, koska uskoimme sen kohentavan asiakaskokemusta. Yritämme olla tietoisia kaikesta, mitä voisi parantaa ja yritämme toimia sen mukaisesti.” 


Elämys-tuotteen liiketoiminnan kasvattamisessa sekä konseptin toisintamisessa kohdataan usein ongelmia, sillä yksilöllinen tuote on haastava taivuttaa toimintasuunnitelmaksi. Alkuperäisen onnistumisen ydin saattaa myös kadota, kun käytössä on perinteiset franchising-metodit tai massaksi tuotteistaminen.


Brkljac suunnittelee laajentamista uudella lähestymistavalla.

”Avain laajentamiseen vaarantamatta kokemuksen laatua, on laajentaa tarjoamalla lisää uudenlaisia kokemuksia, ei lisää samoja kokemuksia. Joten seuraava talo Mokrinissa tulee saamaan erilaisen fiiliksen ja se tulee tarjoamaan erilaisen kokemuksen kuin Mokrin House, mutta sen perustana tulee olemaan sama teema. Toivottavasti, tekemällä näin, kasvu tulee laajentamaan Mokrin Housen kapasiteettia niin määrässä kuin tarjottavien palveluiden kirjossa.”


Kokemusta ei toisinneta, se luodaan uudelleen. Tämä uusi lähestymistapa toimistotilan liiketoiminnan kasvattamiseen on tuttu maailmalla muilla toimialoilla nähdystä megatrendistä, jossa massatuotetun ja yhtenäisen sijaan tarjotaan yksilöllistä ja räätälöityä kokemusta. Tekniikassa on selvä pesäero WeWorkin toimintamalliin ja odotamme mielenkiinnolla, miten elämystalous tulee näkymään heidän toiminnassaan tulevaisuudessa, jos tulee.


Minuun ainakin persoonallinen coworking-elämys vetosi yli tuttujen ketjujen.

Menen takaisin Mokriniin ja raahaan koko tiimin mukanani.



Kirjoittaja on REWORK-tapahtumien tuottaja Isla Vainio.

85 katselukertaa
Nouse asiantuntijasta muutosjohtajaksi!

Muutos ei ole sanoja vaan esimerkillä johtamista. Tehtävämme on välittää edelläkävijoiden esimerkkejä yhteisöllemme. Sisäpiiriläisenä olet tärkeä osa edelläkävijäyhteisöämme!

Minulle on ajankohtaista...

©2020 by HUB13

  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon

#tulevaisuudentoimisto

@ReworkFI